MEDYA OKUR YAZARLIĞI EĞİTİMİ İLE İLGİLİ SORUNLAR GÜNCELLİĞİNİ KORUYOR

Haberler

GAÜ'DEN

MEDYA OKUR YAZARLIĞI EĞİTİMİ İLE İLGİLİ SORUNLAR GÜNCELLİĞİNİ KORUYOR

BAYRAKTAR: “MEDYA OKURYAZARLIĞI, YENİ MEDYA KARŞISINDA SAVUNMASIZ DURUMDA OLAN ÇOCUKLAR, GENÇLER VE YETİŞKİNLERİN BİLİNÇLENDİRİLMESİ İÇİN ÇOK ÖNEMLİ BİR EĞİTİM MESELESİDİR”

Girne Amerikan Üniversitesi Medya Koordinatörlüğü organizasyonunda düzenlenen ‘KKTC’de Medya Okuryazarlığı Beklentiler ve Hedefler’ konulu panel, GAÜ Milenyum Senato Kongre Merkezi’nde gerçekleştirildi.

Panele; GAÜ Mütevelli Heyeti Üyesi, Yayın Yüksek Kurulu Üyesi Olgun Üstün, KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı Talim ve Terbiye Dairesi Müdürlüğü Talim ve Terbiye Kurulu Üyesi Salih Sarpten, Atatürk Meslek Lisesi Grafik, Fotoğraf ve Matbaa Alan Öğretmeni Özgün Kalgay, Gazimağusa Meslek Lisesi Grafik Tasarım ve Fotoğraf Bölümü Alan Öğretmeni Müge Orun ve GAÜ Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ümmü Altan Bayraktar katıldı.

GAÜ Medya Koordinatörlüğü çatısı altında, 2017-2018 Eğitim-Öğretim Yılı içinde GAÜ Fakülte ve Yüksekokullarında, Üniversite gençliğinin Medya okuryazarlığını nasıl algıladığını belirlemek ve Medya Okuryazarlığı konusunda farkındalık yaratmak amacıyla 1300 öğrenci üzerinde uygulanan ‘Medya Okuryazarlığı Araştırması’ anket çalışmasının bir devamı niteliğinde gerçekleştirilen ve moderatörlüğünü Yrd. Doç. Dr. Ümmü Altan Bayraktar’ın yaptığı panelde, KKTC’de Medya Okuryazarlığı Eğitimi’nin güncel durumu konusunda değerlendirmeler yapıldı.

KKTC’de akademisyenlerin desteği ve Yayın Yüksek Kurulu’nun girişimleri ile 2012-2013 Öğretim Yılı’nda o zamanki ismi ile Milli Eğitim ve Spor Bakanlığı tarafından, ortaöğretim kurumlarında, KKTC Talim ve Terbiye Dairesi tarafından kurulan bir komisyon ile oluşturulan ‘Medya Okuryazarlığı Öğretim Programı’ çerçevesinde önce seçmeli ders, daha sonra ise zorunlu ders kapsamında müfredata alınan ancak ilköğretimin bu eğitimin dışında bırakıldığı Medya Okuryazarlığı dersinin güncel sorunlarının ve bu alanda yapılması gereken düzenlemelerin tartışıldığı panelde;

Üstün: ‘Milli Eğitim Bakanlığı ile her zaman işbirliği için hazırız’

Günümüzde medya okuryazarlığının önemine dikkat çekerek, böylesi önemli bir konuda gerçekleştirilen etkinlikle ilgili olarak memnuniyetini dile getiren GAÜ Mütevelli Heyeti Üyesi ve Yayın Yüksek Kurulu Üyesi Üstün, ‘2012 yılında YYK Başkanlığım döneminde, Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı ile işbirliği çalışmaları sonucunda müfredatlara dahil edilen Medya Okuryazarlığı dersi ile ilgili olarak hem Türkiye’den hem KKTC’den heyetler kuruldu ama maalesef ki ilerleme kaydedilmedi. Yasa eksikliği varsa onu geçirelim. Ne gerekiyorsa yapalım. Bu konular ile ilgili olarak bizler Milli Eğitim Bakanlığı ile her zaman işbirliği için hazırız’ dedi.

Sarpten: ‘Kıbrıs Türk Eğitim Sistemi’nin Medya Okuryazarlığı konusunda da atması gereken çok adım var’

 

Günümüzde medya okuryazarlığını da kapsamına alan okur yazarlığın önemine dikkat çeken

KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı Talim ve Terbiye Dairesi Müdürlüğü Talim ve Terbiye Kurulu Üyesi Salih Sarpten, ‘Kıbrıs Türk Eğitim Sistemi’ne Medya Okuryazarlığı dersi oldukça geç girdi ve ne yazık ki etkin değil. İlk öğretimde hiç yok. Okul öncesinden itibaren eğitimin ilk yıllarından başlanarak, medya okuryazarlığı kazanımlarını mevcut programların, mevcut disiplinlerin içine yerleştirmeliyiz. Çocuklarımıza, öğrencilerimize bu özellikleri kazandırmalıyız. Kıbrıs Türk Eğitim Sistemi’nin Medya okuryazarlığı konusunda da atması gereken çok adım var’ dedi.

 

Kalgay: ‘Medya Okuryazarlığı dersi ülkemizde farklı branş öğretmenleri tarafından verilmektedir. Bu konuda Yayın Yüksek Kurulu ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın düzenlemelerine ihtiyaç vardır’

 

2012 yılında müfradata dahil edilen Medya Okuryazarlık dersinin gerekli ve etkili bir biçimde verilemediği, bu konuda eğitim vermesi gereken Pedagojik Formasyon sahibi İletişim Fakültesi mezunlarının yaşadığı sorunlara dikkat çeken Atatürk Meslek Lisesi Grafik, Fotoğraf ve Matbaa Alan Öğretmeni Özgün Kalgay, ‘Medya, çevremizden, ailemizden, arkadaşlarımızdan çok daha etkili bir durumdadır. Bu bakımdan bu alanda bireylerin eğitilmesi çok önemlidir. Bu bilinçli bir toplum olabilmenin gerekliliğidir. Bu eğitim kaliteli iletişimin, kaliteli medyanın ortaya çıkmasını sağlayacaktır. Ancak ülkemizde bu ders farklı branş öğretmenleri tarafından verilmektedir. Bu konuda Yayın Yüksek Kurulu ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın düzenlemelerine ihtiyaç vardır’ dedi.

 

Orun: ‘Bu alanla ilgili olarak ülkemizde hiçbir araştırma yok, çalışma yok’

 

Zorunlu seçmeli ders olarak müfredata alınan Medya Okuryazarlığı dersinin farklı branş öğretmenleri tarafından verildiği ve bu konudaki sorunlara değinen Gazimağusa Meslek Lisesi Grafik Tasarım ve Fotoğraf Bölümü Alan Öğretmeni Müge Orun, ‘Bu konuda gerekli donanıma sahip olan pedagojik formasyon sahibi İletşim Fakültesi mezunları yerine farklı branş öğretmenleri ders yüklerini tamamlamak üzere, Coğrafya, Sosyal Bilgiler, Matematik Öğretmenleri bu dersi vermektedir. Bu konuda gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. Bu alanla ilgili olarak ülkemizde hiçbir araştırma yok, çalışma yok. Girne Amerikan Üniversitesi Medya Koordinatörlüğü çatısı altında gerçekleştirilen bu anketi duyunca ümitlendim.’

 

Bayraktar: ‘Medya Okuryazarlığı, yeni medya karşısında savunmasız durumda olan çocuklar, gençler ve yetişkinlerin bilinçlendirilmesi için çok önemli bir eğitim meselesidir’

Medya okuryazarlığı eğitiminin gerekliliği ve hayati önemi düşünülerek toplum için önemi konusunda farkındalığın arttırılması, zorunlu ders kapsamında değerlendirilmesinin gerekliliği konularına vurgu yapan GAÜ Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ümmü Altan Bayraktar, ‘Medya Okuryazarlığı konusunda gerek medya, gerekse eğitim kurumları daha hassas olmalıdırlar. Gerçek amacıyla yeni medya karşısında savunmasız durumda olan çocuklar, gençler ve yetişkinlerin bilinçlendirilmesi için çok önemli bir eğitim meselesi olduğu gerçeğiyle hareket edilmelidir. Bu çerçevede medya okuryazarlığı eğitiminin daha kapsamlı ve sistematik bir şekilde ele alınması sağlanmalı, alana yönelik akademik ilginin ve uzman sayısının ve niteliğinin arttırılması ve bu ilginin canlı tutulması sağlanmalıdır’ dedi.

Panel, Yrd. Doç Dr. Ümmü Altan Bayraktar’ın katılımcılara plaket takdimi ile son buldu.